Методика навчання української мови: сильні і слабкі сторони навчального предмета. Рефлексуємо зі студентами бакалаврату й магістрантами...
👍 Віртуальна дошка магістрантки Юлії Якубівської 👇
👍"Завершується вивчення дисципліни «Методика навчання української мови з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій». Це були заняття, сповнені творчістю, фантастичною атмосферою, професійним спілкуванням, узаємодосконаленням, узаємозбагаченням. Однак, які сильні та слабкі сторони цього навчального предмета я можу виокремити?
Насамперед зосереджуся на позитивних характеристиках. Ця дисципліна допомагає: оволодіти теоретичними основами методики навчання мови; визначити найраціональніші способи вирішення проблем шкільної мовної освіти; опанувати новими технологіями навчання української мови; пізнати невичерпні можливості створення сучасного уроку української мови. Відзначу й те, що заняття, творчі та активні, дали змогу з’ясувати ключові спекти, що стосуються вивчення основних розділів мовознавства в школі. А методичні розробки колежанок повсякчас надихали. Така дисципліна сприяє розвитку креативності, формує навички, необхідні сучасному вчителю, створює своєрідний фундамент, подальше вдосконалення й розбудова якого залежить, безперечно, від особистості студента. Чудовою є мотивація до створення власних проєктів.
Якщо акцентувати на слабких сторонах предмета, то це хіба що мала кількість годин, виділена на опанування дисципліни. Безумовно, що за, скажімо, 15-20 занять опанувати всі аспекти, які стосуються викладання української мови в школі – неможливо...
Загалом відзначу, що ця дисципліна має більше переваг, аніж недоліків. Знання, уміння й навички, отримані в процесі вивчення цього предмета, – гарний місточок для успішної професійної діяльності в майбутньому!" (студентка 32 групи Вікторія Вельмик).
👍 "...У цьому семестрі одним із навчальних предметів була «Методика навчання української мови з використанням ІКТ».
Надзвичайно цікавий предмет, вивчення
якого потребує надзвичайно великих зусиль (пишу за себе). Адже для мене було
багато чого нового, часто складного матеріалу… Але я усвідомлюю, що не
опанувавши цю дисципліну, я б не змогла бути вчителем НУШ...
Я вдячна викладачу «Методики навчання
української мови з використанням ІКТ», Кучерук О. А., завдяки якій була змога
вивчати цей предмет.
Стосовно слабких сторін навчального
предмета: вважаю, що я інколи докладала мало зусиль до вивчення цієї дисципліни…
Адже для мене предмет був трохи незвичним та складним…
Я не розробляла якихось важливих та цікавих проєктів, котрі можна
було б публікувати у блозі "ЛІНГВОМЕТОДИЧНА МАЙСТЕРНЯ УКРАЇНСЬКОГО ФІЛОЛОГА.
Блог Оксани Кучерук", як це робили мої одногрупниці Вельмик Вікторія, Ничипорук
Марина та Біленька Людмила.
Проте я навчилася користуватися деякими
сервісами, зокрема LearningApps.org, створювати власний блог, користуватися дошкою Padlet та Linoit тощо.
Отже, «Методика навчання української мови з використанням ІКТ» – важливий та корисний предмет! (студентка 32 групи Андрійчук Ольга).
👍 "Методика навчання української мови (МНУМ) є одним із найважливіших предметів. Вона вивчає процеси навчання рідної мови, засвоєння мовної системи, розвиток мовних і мовленнєвих умінь та навичок, формування мовної особистості та її комунікативної компетентності. Та, як і будь-який навчальний предмет, МНУМ має сильні і слабкі сторони.
Сильною стороною є, наприклад, інтерактив, адже інтерактивне навчання допомагає сформувати в учнів уміння й навички самостійно вивчати певні явища, процеси, застосовуючи при цьому теоретичні матеріали на практиці. Найпродуктивнішими інтерактивними технологіями є методи проєктів, «Гронування», «Мікрофон», «Мозковий штурм»… Не менш важливими є ігрові прийоми, цікава візуалізація та нетрадиційні форми навчання.
Щодо слабких сторін МНУМ, то я б хотіла відзначити, що не всі педагоги мають завжди високий рівень використання комп’ютерних програм у навчально-виховному процесі, деякі більше зосереджують увагу саме на «сухій» теорії, що призводить до прогалин у навчальному процесі.
Особисто я на МНУМ дізнаюся щоразу більше цікавої та корисної інформації, вчусь створювати власні креативні розробки та пізнаю всі тонкощі навчально-виховного процесу. Я розумію, що від засвоєння мовних знань залежить рівень мовної і мовленнєвої компетентності учнів з рідної мови, тож щоразу намагаюсь викладатися на повну задля кращої результативності" (студентка 32 групи Альона Прищепа).
👍 "Школа чекає на вчителя, який не стоїть над дитиною, а спілкується і діє спільно з нею. Він уміє організувати діалог, дискусію, групову роботу, володіє різними засобами підтримання уваги і працездатності учнів, їхньої мотивації до навчальної праці, яка потребує активної мовленнєвої діяльності. Провідну роль у системі підготовки фахівця з української мови відіграють дисципліни мовознавчого циклу та методика навчання української мови. Тому вивчення та освоєння цього предмету є важливим етапом не тільки для систематизації знань з української мови, а й для формування мовної особистості.
Методика навчання української мови ознайомила мене з цікавезними варіантами завдань, вправ, ігор для учнів, які закортіло якнайшвидше втілити в дійсність. В період вивчення навчального предмету мною були виконані всі зазначені види педагогічної роботи в відповідних формах, нижче наводиться короткий перелік виконаних робіт:
Аналіз навчальної програми;
Аналіз підручника;
Аналіз педагогічного досвіду вчителя;
Аналіз блогу вчителя-словесника;
Аналіз уроку вчителя-словесника;
17 планів-конспектів уроків з презентаціями в межах навчального періоду;
Комплекс власних відеоуроків на ютуб-каналі.
Власний філологічний блог
Усі вищенаведені форми виконаних робіт зумовлюють становлення мене як педагога в процесі формування професійних умінь та навичок шляхом поєднання теорії з практикою.
Завдяки методиці я опанувала низку онлайн-ресурсів, якими обов’язково буду користуватися і надалі: LearningApps, Canva, Prezi, Classroom, Renderforest, Padlet, JamBoard, Blogger.
Зважаючи на весь викладений вище матеріал та педагогічні напрацювання, можу гідно свідчити про своє поступове становлення як учителя та прагнення до здобування професіоналізму в обраному напрямі освітньої роботи" (студентка 32 групи Дарина Вербицька).
👍 "Курс «Методика викладання української мови» – важливий етап у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога... Цього року і я почала вивчати цей цікавий курс. Я навчилася готувати конспект уроку, проводити урок будь-якого типу, створила сайт, спробувала себе у створенні інфографік, цікавих презентацій та відео. Це було дуже цікаво, іноді тяжко. Цікаво було дізнатися про різноманітні онлайн-ресурси.
Цей курс поставив на крок ближче мене до вищого рівня" (студентка 32 групи Христина Довмат).
👍 "На мою думку, предмет «Методика викладання української мови в закладах освіти» дуже важливий для студентів-магістрантів. Оскільки предметом його дослідження є процес навчання української мови в старших класах. А в наш час це дуже актуальна тема.
Я вважаю, що сильних сторін цього курсу
можна назвати безліч. Я окреслю найголовніші з них.
Завдяки «Методиці викладання
української мови...» я:
·
розкрила для себе особливості сучасних технологій навчання української
мови;
·
ознайомилася з актуальними проблемами лінгводидактики та практики навчання
української мови учнів старших класів;
·
набула навичок проєктування, організації, проведення і аналізу різних видів
уроків, навчальних занять з української мови;
· ознайомилися з кращим досвідом творчих педагогів-словесників, зокрема щодо навчання дітей з особливими освітніми потребами;
· розвинула фахово-методичні вміння будувати процес навчання української мови з використанням засобів ІКТ;
· виховала в собі відповідальне ставлення до майбутньої професії,
прагнення до самоосвіти, самовдосконалення, уміння працювати з фаховими
джерелами, медіаджерелами.
То ж буду з задоволенням використовувати набуті навички в подальшій викладацькій діяльності. І всім рекомендую!" (магістрантка Аліна Нестеренко, 13 група).
👍 "Мені сподобався цей предмет, оскільки ми мали
змогу вдосконалити свої знання з методики навчання української мови, опанували
просто бомбезні сервіси, які цікаві та допоможуть активізувати учнів і
сприяють успішному засвоєнню різноманітних матеріалів. Я в захваті від таких
нових платформ :
·
Genial.ly;
·
Timetoast;
·
Quizizz;
·
Learningapps;
·
Linoit;
·
Bookemon;
·
Sutori;
·
Wix;
·
SurveyMonkey.
Цікаво було спостерігати за своїми колегами. Приємно дивитися на те, як ми вдосконалюємося, розвиваємося та ростемо" (магістратка Маргарита Матусевич, 13 група).
Цей курс є важливим етапом у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога. Адже одним із головних призначень майбутнього фахівця з української мови та літератури є праця в школі, де студент-філолог реалізує і передає всі набуті раніше вміння та знання меншому поколінню. Хочу зауважити, що нові форми і методи, які були запропоновані нам в цьому курсі є дієвими і цікавими, тому в майбутньому вони нам обов'язково знадобляться.
ВідповістиВидалитиЦікава підбірка сервісів для навчання, такий осучаснений спосіб навчання дітей спонукатиме їх до пізнання нового. Круто!
ВідповістиВидалитиПоряд з вивченням явищ мови, необхідно вивчати особливості культур – учасників діалогу, їхні характерні риси, подібності та відмінності. Вивчення культурних традицій складовою частиною входить у процес навчання
ВідповістиВидалитиіноземної мови, що одночасно є навчанням міжособистісному спілкуванню.
Надзвичайно корисний матеріал, адже недостатньо знати лише сильні сторони навчального предмета, також потрібно виділяти й слабкі, для чіткого розуміння подальшого навчання.
ВідповістиВидалитиНабуття певного досвіду у результаті вивчення курсу "Методика викладання української мови". Засвоєння самостійності, розуміння суті середовища, приріст знань.
ВідповістиВидалитиДякую за підбірку цікавих сервісів для занять!
ВідповістиВидалитиЗгодна з авторами, що цей курс дає достатньо базових ПРАКТИЧНИХ (що є дуже важливим) навичок викладання.
Рефлексія – це процес глибинного самопізнання суб’єктом своїх внутрішніх психічних станів та актів. Увага особливо направлена на діяльність власної душі, а також на необхідний рівень зрілості суб’єкта. Діти не володіють нею, початкова рефлексія у них з’являється пізніше, в результаті виховання і тренувань, та й у дорослого, вона не досягне достатнього рівня розвитку, тобто НЕ перейде межі інфантильності, якщо людина не проявить прагнення до роздумів над собою і не направить увагу на внутрішні процеси. Зі всіх живих істот, здатність до рефлексії властива виключно людині.
ВідповістиВидалитиКурс є заключним етапом, важливим і необхідним для студентів. Заключне завдання майбутнього вчителя НУШ – реалізація усіх вмінь та навичок здобутих у ВНЗ. В даному курсі є безліч важливих та цікавих нових знань. А в майбутньому, використання веб – платформ допоможуть зацікавити школярів та сприятимуть засвоєнню різноманітних матеріалів.
ВідповістиВидалитиКурс хоч і є доволі таки важливим, але не можна сказати, що він найважливіший. Тим не менш, курс дає багато цікавої теорії та практики, яка необхідна для якісного проведення уроку.
ВідповістиВидалити